شماره 2083 نشریه جهارشنبه چهاردهم بهمن ماه 1388 برابر با 03 ماه فوریه 2010 بهداشت و گزارش های پزشکی از دکتر قدیریان شماره 229 بخش یکم

صفحه نخست نشریه پوشه


60 میلیون سال تکامل و دوام موجودات زنده مدیون ویتامین D
از: دکتر پرویز قدیریان
پژوهشگران دانشگاه اورگان طی مقاله ی علمی بسیار جالبی دوام و تکامل موجودات کره ی زمین را مدیون ویتامین D و مهمترین منبع آن که نور خورشید است، می دانند. ویتامین D یکی از مهمترین اساس سیستم ایمنی بدن انسان و بسیاری از حیوانات است و همین ویتامین معجزه گر است که دوام زندگی را بر روی کره ی زمین تا امروز به درازا کشیده و اجازه نداده است عوامل خطرناک بیماری زا، مخصوصاً عوامل عفونت زا نسل بشر را از بین ببرد. این گروه معتقدند که اگر تا به حال سرماخوردگی های فصلی و آنفلوآنزای مختلفی که در طول تاریخ همه گیر شدند نتوانستند نسل قبائل مختلف را در دنیا ریشه کن کنند، به علت تابش نور خورشید و به وجود آمدن ویتامین D در بدن بوده است


قسمت اعظم ویتامین D مورد نیاز بدن انسان و بسیاری از حیوانات توسط تابش نور خورشید و در چربیهای زیر پوست به وجود می آید و بقیه ی ویتامین D مورد نیاز  از طریق مصرف غذاهای مختلف مانند ماهی و غیره تأمین می گردد. اگر به هر دلیلی ویتامین D مورد نیاز بدن تأمین نگردد عوارض و بیماری های زیادی، مخصوصاً بیماری های عفونی بروز می کند و مرگ و میر زودرس را سبب می شود. جالب اینکه تقریباً اکثر پژوهشگران دنیا معتقدند که ویتامین D موجود در بدن اشخاص است که در این زمان از تاریخ حرکت و شدت آنفلوآنزای خوکی H1N1 را کاهش داده و رقم مرگ و میر را که پیش بینی شده بود تغییر داده است
طبق گزارش علمی، کمبود ویتامین های A و C می تواند سبب بروز و پیشرفت عارضه ی آسم گردد. پژوهشگران با تجزیه و تحلیل...
« دنباله نوشته را در ستون روبرو بازدید کنید »



 ...نتایج 40 پروژه ی تحقیقاتی که در 30 سال گذشته انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که کمبود درازمدت ویتامین های A و C یکی از علل مهم بروز و پیشرفت عارضه ی آسم است و حدود 50 درصد از بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند به کمبود این دو ویتامین دچارند.
 

نقش ویتامین A در این مورد مهمتر و قوی تر است زیرا این بررسی ها نشان می دهند که اکثر بیماران مبتلا به عارضه ی آسم به کمبود این ویتامین دچار هستند و درصدی هم کمبود ویتامین C دارند، ولی به طور کلی از قرار معلوم این دو ویتامین مهم و آنتی اکسیدان در سلامتی و بهزیستی دستگاه تنفس و پیشگیری بروز عارضه ی آسم نقشی مهم و مسلم دارند.

عارضه آسم با کمبود ویتامین ها رابطه دارد
طبق گزارش علمی، کمبود ویتامین های A و C می تواند سبب بروز و پیشرفت عارضه ی آسم گردد. پژوهشگران با تجزیه و تحلیل نتایج 40 پروژه ی تحقیقاتی که در 30 سال گذشته انجام گرفته به این نتیجه رسیدند که کمبود دراز مدت ویتامین های A و C یکی از علل مهم بروز و پیشرفت عارضه ی آسم است و حدود 50 درصد از بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند به کمبود این دو ویتامین دچارند.

نقش ویتامین A در این مورد مهمتر و قوی تر است زیرا این بررسی ها نشان می دهند که اکثر بیماران مبتلا به عارضه ی آسم به کمبود این ویتامین دچار هستند و درصدی هم کمبود ویتامین C دارند، ولی به طور کلی از قرار معلوم این دو ویتامین مهم و آنتی اکسیدان در سلامتی و بهزیستی دستگاه تنفس و پیشگیری بروز عارضه ی آسم نقشی مهم و مسلم دارند

چای سبز از پوکی استخوان جلوگیری می کند
درباره ی خواص غذایی و دارویی چای سبز بسیار خوانده و شنیده ایم. در یکی دو دهه گذشته دانشمندان و پژوهشگران از طریق مطالعات علمی بیشتر از یکصد سال گذشته به خواص موجود در این گیاه و نقش آن در بهزیستی و سلامتی بدن انسان پی برده اند... « دنباله نوشته را در ستون روبرو بازدید کنید »

 

... و هر روز خبرهای خوشی از هر گوشه ی دنیا در این مورد منتشر می شود.
انستیتوی ملی بیماری های مفاصل گزارش می کند که دانشمندان ماده ی شیمیایی مخصوصی را در چای شناسایی کرده اند که می تواند از بروز بیماری استئوپوروز یا پوکی استخوان جلوگیری نماید. در حال حاضر در آمریکا 44 میلیون نفر که 68 درصدشان را خانم ها تشکیل داده اند در معرض بروز عارضه ی پوکی استخوان قرار دارند. در ضمن ده میلیون نفر به بیماری استئوپوروز دچار بوده و 48 میلیون نفر هم دارای ناهنجاری تراکم استخوانی هستند و در حال درمان می باشند(هنوز داروی موثری برای درمان پوکی استخوان وجود ندارد و داروهای موجود در بازار عوارض جانبی بسیاری را به همراه دارند).


پژوهشگران هنگ کنگی مقاله ی علمی جالبی را انتشار داده اند که نشانگر نقش مهم و مؤثر چای سبز در بهزیستی و سلامتی استخوانها است. مواد شیمیایی مختلفی در چای سبز وجود دارند که در به وجود آمدن استخوان سالم نقش دارند. مهمترین آنها ماده ی EGCG است که درباره ی نقش آن در سلامت بدن مطالعات زیادی به عمل آمده است. این ماده آنزیم مخصوصی را که در بدن سبب استحکام استخوانها می شود تقویت می کند و تا حدود 79 درصد به عملکرد آن می افزاید. درضمن این ماده فعالیت استئوبلاست ها را نیز تنظیم و کنترل می نماید و در نهایت از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند.
قبلاً گزارش شده بود که چای سبز از بروز سرطان، بیماری های قلب و عروق، پارکینسون، آلزایمرز و بیماری قند جلوگیری می نماید و یا در درمان این بیماریها نقش دارد. مطالعه ی جدیدی از ژاپن ثابت کرده که نوشیدن حدود هفت فنجان چای سبز در روز امکان مرگ و میر به علت بیماری های قلبی را تا 75 درصد کاهش می دهد و همین مقدار چای سبز تا حدود 31 درصد از بروز سرطان روده ی بزرگ جلوگیری می کند





دکتر پرويز قديريان استاد دانشگاه مونتريال در تغذیه و استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی و كارشناس سازمان بهداشت جهاني است